needmorethanthis

Tuesday, November 15, 2011

makanan oo makanan

GAYA hidup sihat serta amalan senaman membantu meningktkan aktiviti hormon.

Selama hampir 25 tahun Zanariah tercari-cari apakah masalah yang beliau hadapi. Simptom yang dialaminya termasuklah kejang otot, sakit kepala yang kerap sehinggakan terpaksa menyimpan panadol di rumah sepanjang masa kerana sakit kepala datang dengan tidak semena-mena. Ada kalanya dia terpaksa mengambil cuti sakit kerana terlalu sakit.

Dia turut mengalami peningkatan berat badan keterlaluan meskipun mengamalkan diet yang ketat. Hal ini membuatkan Zanariah berasa kecewa kerana dia suka bergaya dan teringin mencuba fesyen baju yang cantik dan terkini. Dia juga mudah letih dan lesu, serta wajahnya tampak sembap. Akibatnya dia tampak tua dan sering digelar mak cik oleh orang yang melihatnya lantaran itu Zanariah sering mengelak keluar rumah.

Akhir-akhir ini dia tidak tahan dengan perubahan cuaca, merasakan badan berpeluh dan berbau. Dia juga lenguh, sakit sendi, kebas kaki dan tangan mudah terseliuh. Doktor menasihatkannya supaya jangan berlari kerana tubuh yang berat sukar ditampung oleh kakinya yang kecil. Zanariah juga mudah terkena gastrik, kerap berdebar dan mudah panik.

Pemeriksaan doktor menunjukkan dia mengidap darah tinggi, mempunyai kadar kolestrol yang tinggi serta kandungan gula dalam darah yang tinggi. Menurut doktor jika tidak berjaga-jaga besar kemungkinan dia akan diserang masalah kencing manis.

Zanariah mendapati tidurnya tidak lena, serta haidnya menjadi yang tidak menentu. Dia rasa tahap kesihatannya seperti orang tua meskipun usianya masih muda.

Ditanya punca masalahnya, doktor memberitahu keadaan itu disebabkan tubuhnya yang gemuk. Setiap kali Zanariah berdiet berat badannya semakin bertambah. Dia yakin tidak ada siapa pun percaya bahawa dia sememangnya menjaga pemakanan.

pemeriksaan

Seorang sahabat menasihatkan dia agar lebih banyak membaca serta membuat pemeriksaan paras hormon. Zanariah datang berjumpa saya untuk mengetahui lebih lanjut perihal masalah kesihatan berkaitan hormon.

Hasil pemeriksaan jelas menunjukkan dia mempunyai masalah hormon kortisol berlebihan. Keadaan ini dikenali sebagai Cushings Syndrome. Hormon kortisol yang tinggi mengubah penampilan seseorang. Lebih lama seorang itu terdedah kepada permasalahan ini maka lebih banyak perubahan yang kita nampak pada fizikalnya.

Ciri fizikal yang ketara ialah penambahan berat badan, lemak berkumpul pada muka perut, leher, belakang leher, manakala kaki dan tangan kelihatan kecil. Tanda regangan kulit mula kelihatan pada perut, payu dara dan bahu. Jerawat juga mudah tumbuh selain pertumbuhan bulu pada muka. Kulit wajah akan kelihatan kusam dan sesetengah wanita mengalami rambut gugur.

Kortisol yang berlebihan akan merangsang rasa lapar, membuatkan insulin meningkat dan rosak. Oleh kerana sel lemak bergantung kepada signal daripada kortisol untuk berpecah dan menghasilkan tenaga, maka hormon kortisol yang berlebihan akan menjadikan sel-lemak berkumpul dan membesar.

Rawatan bagi masalah seperti ini ialah memulihkan semula hormon dalam badan. Sebarang program diet dan senaman tidak mungkin berjaya lantaran kehadiran kortisol yang terlalu tinggi.

hormon

Kortisol ialah hormon yang terhasil dari kelenjar adrenal yang terletak pada buah pinggang kita. Hormon kortisol terlibat secara langsung dalam metabolisme lemak. Jika ia berlebihan atau berkurangan maka lemak akan berkumpul. Ia juga mustahak dalam penghasilan tenaga tubuh kita. Jika berkurangan atau berlebihan tenaga tidak dapat terhasil dengan baik.

Justeru itu hormon kortisol harus berada pada tahap optimum bagi seseorang itu memperoleh tubuh badan yang langsing serta tahap kesihatan yang baik.

Masalah obesiti selalunya disebabkan hormon kortisol yang berlebihan sering berlaku menyebabkan mereka sukar menurunkan berat badan.

Kortisol yang tidak seimbang sering mengganggu tindakan hormon lain seperti hormon tiroid, hormon estrogen, hormone progesterone dan lain-lain lagi. Ini kerana hormon saling bertindak secara synergistic. Kesan berlebihan atau ketiadaan satu hormon akan mengganggu tindakan hormon lain.

Faktor ini menyebab kan seseorang itu di ganggu masalah haid tidak teratur ,tubuh yang sembab serta degupan jantung yang tidak sekata.

Program penurunan berat badan yang ideal bagi masalah berat badan adalah:

l membaiki kadar hormon

l senaman yang membantu meningkatkan aktiviti hormon

l program pemakanan yang memulihkan sistem hormon.

Sesetengah makanan yang berkabohidrat seperti kanji, gula, nasi dan kentang meningkatkan insulin dan kortisol menyebabkan masalah obesiti semakin menjadi-jadi. Makanan yang sesuai adalah ikan, buah buahan serta sayur-sayuran yang mampu membuat paras gula dalam darah tetap berada pada tahap yang terkawal.



No comments:

Post a Comment